zaterdag 22 mei 2010

Naar Gods eeuwig eindstation.

/Germain+Vanwijnsberghe.jpg">


Maandag 17mei 2010.
Te Lourdes aangekomen – Bedevaarders en de “gasten” zijn geplaatst op hun kamer in het hotel of accueil. Plots bereikt ons het ontstellend bericht “ Germain is niet meer. Hij is onder de trein gestruikeld”. Wat onwaarschijnlijk is dringt tot ons als een dramatische werkelijkheid door.
Toch moest de bedevaart, alhoewel met een zware domper in ons gemoed, doorgaan. Het werd wellicht ook een intensere bedevaart dan anders, in gebed en verbondenheid als één getroffen familie.

Zoals al enkele jaren had Germain nog in Tourcoing de zware en spastische zieken uit hun rolstoel getild en met de liftbrug in hun compartiment gebracht en tijdens de reis hen bijgestaan. Zelf is hij nu aangekomen in Gods eeuwig eindstation.
Wij ervaren dat in Lourdes de hemel de aarde raakt…..en geloven dat Germain om zijn generositeit en dienstbaarheid niet ver weg is.
Wij blijven hem als beste vriend gedenken en wensen de familie veel sterkte en troost in deze moeilijke dagen
.

Het was voor Germain zijn tiende bedevaart in dienst van de zieken.Na al deze jaren dienstbaarheid was hij een een vaste waarde in onze ploeg van de ziekendienst. Voor het vertrek had hij nog gezegd dat dit zijn laatste deelname was. Was het zijn gezondheid die zijn krachtig temperament niet meer kon volgen of was het een innerlijk gevoel dat deze zijn laatste bedevaart zou zijn ?

Hij was een man om van te houden omdat hij zelf van mensen hield.
Door zijn toedoen en zijn firma "Renatex" werden de mooie gele dekzeilen bezorgd om onze "gasten" te beschermen tegen koude, regen of wind, meteen een mooi herkenningsteken met het embleem van Vlaanderens Bedevaarten.
Telkens wij nu in Lourdes op bedevaart zijn zal door deze dekzeilen Germain nu blijvend bij ons zijn.

Op dinsdag 18 mei tjdens de mis aan de grot werd Germain herdacht, eveneens in het morgengebed van het Bureau van de Hospitalité Notre Dame de Lourdes, in een mis op donderdag in het accueil St Frai en tijdens de eucharistieviering met ziekenzalving.De aanwezige bedevaart van Tournai bezorgde aan de bedevaarteen kaart met hun rouwdeelneming .
Door de collega's werd op de vooravond van ons vertrek aan de bron in de grot een bloemenstuk gelegd en in het station op het plaats van het ongeval wed een bloem met kaarsje en een begeleidende tekst achter gelaten.
Tijdens een intieme herinneringsviering van de ziekendienst in het acceuil St.-Frai werd Germain herdacht met getuigenissen van zijn vrienden, bezinningsteksten en gebed.
Het was een mooi initiatief van onze aalmoezenier Guido die onze trauma deed verwerken.

Germain, als jij dit alles kan meemaken van uit uw eindstation, maak van uw reis voor ons een bijzondere genade van verbondenheid onder ons, met de Heer en onze Moeder maria.


BIDPRENTJE


Klik boven links voor "diavoorstelling" op youtube.

Zie meer foto's

Reacties en foto's zijn welkom.

6 opmerkingen:

  1. Langs Ignace en langs de standaard vernamen we het tragisch nieuws van Germain
    Hij die zich inzet voor zieken en gehandicapten komt zoietstegen.Verschrikkelijk!
    Het moet de meibedevaart ernstig beroerd hebben en zeker de ganse familie.
    Daar wij door onze ouderdom maar ook door de onbekendheid van weg nietop de begrafenis kunnen zijnvragen wij om onze gevoelens van medeleven over te maken aan de familie.
    Deze namiddag gingen wij naar de Lourdesgrot op sint-Andries in Brugge omer te bidden en een kaars te branden
    Ja O.L.Vr. zal Germain een mooie ontvangst bezorgd hebben
    Met dit mailtje sturen we zo ons medeleven
    Wij hadden geen adres van Germain
    Hartelijk dank voor uw bereidwillegeid
    Nog een zaligege Pinksterhoogdag en vele groetjes van
    Lieve, Maria en Albert Spotbeen / Brugge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ignace Debaene schreef.
    Wat startte ineen onbaatzuchtige dienstbaarheid eindigde in een onvoorstelbaar droevig afscheid.
    Zijn BEDE-VAART werd zijn HEMEL-VAART;;;;
    Het is een troost te vermoeden dat OLVrouw hem met open armen heeft ontvangen.
    Maar voor zijn familie en zijn vele vriend blijft het een moeilijke verwerking.
    Van nu af aan zal het binnen rijden van het station in Lourdes een ingetogen gevoel met zich meebrengen. Het lied "Te Lourdes op de bergen" zal steeds een ondertoon aanhouden.
    Het ongeval van Germain zal er steeds in gedachten mee opgenomen worden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank ook nogmaals dat we (op het moment waarop de vrouw van James aan Jacqueline de bloemen ging afgeven - het moet bijna gelijktijdig geweest zijn) , dat we door je toedoen aan de grot ook bloemen voor hem konden neerleggen.

    De begrafenisliturgie heeft mij persoonlijk heel sterk aangesproken en een stuk rust in mij gebracht. Ik hoop dat dit ook bij de familie zo mag zijn.

    Ik was ook heel blij dat Joost aanwezig kon zijn, wellicht ook door toedoen van Mia en jij.

    E.H.Guido Debonnet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Collega, Ik was op vakantie toen ik het droevige nieuws vernam,
    vandaar dat ik nu pas reageer.Ik bied u en Uw bedevaatrorg. mijn oprechte christelijke deelneming aan bij dit overlijden van een goed collega.
    veel sterkte. Vr.Gr. Jef Meyers
    Hospîtaliteit Diocesane bedevaart Limburg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van Thea Gasseling die vorig jaar nog mee was, kreeg ik een mooie kaart. Ze illustreert hoe sterk het meeleven en meebidden van velen is. Ik weet niet of het lukt, maar ik heb de kaart ingescand. Daar ik de ingescande tekst er niet op krijg, typ ik hem hier over. Guido Debonnet

    Brugge, 27-5-2010
    Dag Guido, Greet, Christine en Mireille, enz.
    Bij gebrek aan iets beters kom U toch hartelijk danken voor het wel zeer triestige gebeuren van "onze" wel zeer dienstbare brancardier om mij dit te laten weten. Ja jaren maakte ik hem mee. Altijd in actie met honderd procent. Zeker een diepe verslagenheid bij heel de bedevaart. Mijn deelneming en de toezegging van mijn gebed. Ik ben zo vrij er een deelneming voor zijn echtgenote en kinderen in te sluiten. Ik heb geen adres. Deze bedevaart zal niemand meer vergeten. Ik sluit er mij bij aan. Een meelevende groet
    Getekend Thea
    PS van G.D. Intussen heb ik het kaartje voor de familie reeds opgestuurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Germain, toen ik het bericht las op kerknet.be heb ik het onmiddellijk meegedeeld aan de zusters waar ik nu werk. We hebben voor hem gebeden alsook voor de grote groep bedevaarders die op dat moment in Lourdes waren...

    Vanwege Josiane Degroote

    BeantwoordenVerwijderen